Ing. Vladimír Tichý: Opakovat nebo ne?

Už téměř skoro celý rok jsou u nás zavřené školy a výuka probíhá pouze tzv. distanční formou. Sice bylo několik období, kdy se žáci a studenti mohli vrátit do školy, jenže než se výuka dostala do normálního režimu, nastal zase konec. Kdo někdy viděl své dítě při distanční výuce, nebo se zúčastnil firemní porady on-line formou, ví, že to prostě není ono. Je to jen nouzové řešení a určitě je to lepší, než nedělat nic, ale bohužel klasická výuka se tímhle stylem nahradit nedá. Samozřejmě, že jsou ohromné rozdíly mezi dětičkami, které nastoupily do první třídy a naopak mezi studenty vysokých škol v posledním ročníku. Také jsou rozdíly mezi jednotlivými dětmi a některým možná distanční forma výuky kladoucí důraz na větší samostatnost a u mladších žáků i na velkou pomoc rodičů vyhovuje. Jenže pro většinu žáků a studentů je to jen náhražka. I učitelé sami přiznávají, že budou muset některé zásadní kapitoly svých předmětů znovu zopakovat, až se děti vrátí do školy a učivo znovu vysvětlit z očí do očí. Jenže u některých ročníků už to možná nepůjde.

Už před nějakou dobou se začal objevovat mezi některými odborníky názor, že by bylo možná pro celý národ nejlepší, aby se celý ročník ve všech školách zopakoval. Když jsem to slyšel poprvé, tak jsem se skoro chytal za hlavu, jenže s odstupem času se mně tohle řešení už nezdá tak nereálné. Není to určitě ideální řešení. Mělo by to spoustu negativních dopadů. Pro některé děti by to asi nebylo to pravé ořechové a musely by si zopakovat něco, co už umí. Jenže žádné ideální řešení v tuhle chvíli neexistuje a mělo by se hledat a najít takové řešení, které by bylo v dané situaci nejlepší pro většinu.

Tenhle krizový scénář, stejně jako další možné řešení by měli navrhnout a pak posoudit odborníci a mělo by se to řešit na Ministerstvu školství. Jenže žádné podobné návrhy ani debatu jsem na vládní úrovni nezaznamenal. Snad se pletu a na Ministerstvu školství se podobná debata vede a všechny možné scénáře se tam vypracovávají a posuzují se jejich dopady jak kladné tak i záporné. Jen doufám, že konečné rozhodnutí bude vybráno skutečně čistě odborně s ohledem na většinu žáků a studentů. Když sleduji, jak naše vláda v současné době rozhoduje, tak se obávám toho, že „nejlepší krizový manažer“, jak sám sebe nazval náš premiér, se nakonec bude rozhodovat ne podle názoru odborníků, ale podle toho, co mu napíše pár jeho fanoušků na jeho facebookové stránky. A z toho mám opravdu strach.

 

Ing. Vladimír Tichý - předseda Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost

KONTAKT

PRO PLZEŇ
Úněšovská 2205/17, Bolevec, 323 00 Plzeň
E: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Copyright © 2021 PRO Plzeň